Czas na kolejne opracowanie Biura Analiz Centrum Grabskie. Tym razem poświęcona jest ona niezmiennie gorącemu tematowi kształtu, finansowania i przyszłości mediów publicznych. Jakie powinny być, z jakich środków najlepiej je finansować, jak sprawować kontrolę nad ich apolitycznością. To wszystko pytania, na które w swojej analizie odpowiedzi szuka dr Krzysztof Tenerowicz. Zapraszamy do lektury i dyskusji.
Kilka głównych tez analizy prezentujemy poniżej:
Dotychczasowe w praktyce „hybrydowe” finansowanie nadawców publicznych należy zastąpić finansowaniem bezpośrednio z budżetu państwa w kwocie wyrażonej
w % przychodów budżetowych oraz z określeniem powinności programowych i systemem kar w przypadku braku ich realizacji przez nadawców.
(…)
Należy wprowadzić Nowy Kodeks Mediów Publicznych jako wzorzec postępowania dziennikarzy i nadawców mediów publicznych. Określenie zasad współpracy,
konfliktu interesów, relacji na linii politycy- media to fundament transparentności i realna próba odbudowy zaufania społecznego do nadawców publicznych. Dokument taki powinien regulować przykładowo zasady zajmowania stanowisk w mediach publicznych przez byłych polityków. Przykładowo mógłby wymagać okresu minimum 2 lat od momentu zakończenia piastowania funkcji np. parlamentarzysty, samorządowca pochodzącego z wyboru czy ministra w odniesieniu do osoby chcącej piastować określone funkcje w mediach publicznych.
(…)
Wymogiem każdego podmiotu korzystającego z koncesji na nadawanie programu na terenie RP powinna być konieczność produkcji określonego procenta audycji
o wskazanym profilu (reportaże, widowiska teatralne, programy edukacyjne itp.)
Jesteście Państwo ciekawi innych pomysłów? Zapraszamy do lektury!
Opracowanie dostępne jest pod linkiem:
https://centrumgrabskiego.pl/wp-content/uploads/2024/12/Analiza-15-Media-publiczne-czyli-jakie-1.pdf
/red/
