(BACG) Dr Krzysztof Tenerowicz, Media publiczne, czyli jakie?

Czas na kolejne opracowanie Biura Analiz Centrum Grabskie. Tym razem poświęcona jest ona niezmiennie gorącemu tematowi kształtu, finansowania i przyszłości mediów publicznych. Jakie powinny być, z jakich środków najlepiej je finansować, jak sprawować kontrolę nad ich apolitycznością. To wszystko pytania, na które w swojej analizie odpowiedzi szuka dr Krzysztof Tenerowicz.  Zapraszamy do lektury i dyskusji.

 

Kilka głównych tez analizy prezentujemy poniżej:

Dotychczasowe w praktyce „hybrydowe” finansowanie nadawców publicznych należy zastąpić finansowaniem bezpośrednio z budżetu państwa w kwocie wyrażonej
w % przychodów budżetowych oraz z określeniem powinności programowych i systemem kar w przypadku braku ich realizacji przez nadawców.

(…)

Należy wprowadzić Nowy Kodeks Mediów Publicznych jako wzorzec postępowania dziennikarzy i nadawców mediów publicznych. Określenie zasad współpracy,
konfliktu interesów, relacji na linii politycy- media to fundament transparentności i realna próba odbudowy zaufania społecznego do nadawców publicznych. Dokument taki powinien regulować przykładowo zasady zajmowania stanowisk w mediach publicznych przez byłych polityków. Przykładowo mógłby wymagać okresu minimum 2 lat od momentu zakończenia piastowania funkcji np. parlamentarzysty, samorządowca pochodzącego z wyboru czy ministra w odniesieniu do osoby chcącej piastować określone funkcje w mediach publicznych.

(…)

Wymogiem każdego podmiotu korzystającego z koncesji na nadawanie programu na terenie RP powinna być konieczność produkcji określonego procenta audycji
o wskazanym profilu (reportaże, widowiska teatralne, programy edukacyjne itp.)

 

 

Jesteście Państwo ciekawi innych pomysłów? Zapraszamy do lektury!

 

 

/red/

 

 

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności- Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO Priorytet 4.

Ostatnie aktualności