(BACG) Dyskusja w ślad za analizą „Reklama i jej wpływ na konsumentów”

W piątek, 23 maja, w siedzibie Centrum Myśli Narodowej w Warszawie odbyło się nie tylko „Spotkanie wtorkowe” poświęcone edukacji.  W ramach aktywności Biura Analiz Centrum Grabskiego (BACG), odbyła się także dyskusja nad opracowaniem pt. „Reklama i jej wpływ na konsumentów” autorstwa prof. Klaudii Cymanow-Sosin oraz dr. Piotra Cymanowa. Wydarzenie zgromadziło sympatyków i współpracowników fundacji,a  moderował je jej prezes, dr Krzysztof Tenerowicz. 

Dr Krzysztof Tenerowicz,  podkreślił znaczenie analiz BACG dla animowania przez to środowisko debaty publicznej nad współczesnymi wyzwaniami komunikacyjnymi. W swoim wystąpieniu zaznaczył, że reklama – choć jest jednym z filarów gospodarki rynkowej – coraz częściej wymyka się spod społecznej kontroli i wywiera istotny wpływ na postawy, emocje oraz wybory konsumentów. Podkreślił, że autorzy wskazali w swoim opracowaniu m.in. mechanizmy emocjonalnego oddziaływania reklam oraz coraz subtelniejsze formy perswazji wykorzystywane w komunikacji marek. Zwrócili także uwagę na zacieranie granic między reklamą a przekazem informacyjnym, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia zaufania społecznego wobec mediów.  CO warte podkreślenia, zwrócili także uwagę na aspekty ekonomiczne i prawne, omawiając zagadnienia związane z regulacjami rynku reklamowego oraz odpowiedzialnością nadawców i pośredników.

W części dyskusyjnej, moderowanej przez Krzysztofa Tenerowicza, uczestnicy spotkania wymienili poglądy na temat granic etycznych reklamy, wpływu przekazów komercyjnych na kulturę masową oraz roli państwa w ochronie konsumenta przed manipulacją. Pojawiły się także wątki dotyczące rosnącej roli algorytmów i reklamy personalizowanej, które – jak zauważono – w coraz większym stopniu kształtują indywidualne decyzje zakupowe.

W trakcie rozmowy podkreślano potrzebę edukacji medialnej jako narzędzia wzmacniającego kompetencje odbiorców. Zwrócono uwagę, że świadomy konsument to najlepsza forma kontroli nad rynkiem reklamowym. Dyskutanci zgodzili się również, że odpowiedzialność za transparentność przekazów reklamowych spoczywa zarówno na reklamodawcach, jak i na mediach, które pełnią funkcję pośrednika między komercją a społeczeństwem.

Spotkanie zakończyło się zapowiedzią dalszych prac analitycznych BACG m.in. nad zagadnieniami związanymi z edukacją medialną, nad którą pracuje wiceprez CWG, Marta Tenerowicz.

Biuro Analiz Centrum Grabskiego planuje kolejne spotkanie już w czerwcu.

 

/red/

 

Powstanie Biura Analiz Centrum Grabskiego sfinansowano w ramach realizacji zadania: „Edukacja społeczno-ekonomiczna wraz ze strukturalnym wsparciem dla Biura Analiz Fundacji Centrum im. Władysława Grabskiego” ze środków Narodowego Instytutu Wolności- Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO Priorytet 4. Zadanie realizowano w latach 2023-2024.

Biuro Analiz Centrum Grabskiego funkcjonuje aktualnie w ramach działań Centrum Myśli Narodowej, którego powstanie dofinansowano ze środków Funduszu Patriotycznego funkcjonującego w ramach Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego– Edycja 2021 Wolność po polsku.

Ostatnie aktualności