Z perspektywy konsumenta reklama jest przede wszystkim formą komunikacji, której głównym celem jest przyciągnięcie uwagi, zainteresowanie produktem lub usługą oraz wpłynięcie na decyzje zakupowe. W codziennym życiu odbiór reklamy bywa ambiwalentny – może być zarówno użyteczna, jak i uciążliwa, w zależności od kontekstu, treści i sposobu jej prezentacji. Tajniki samej reklamy ale i okoliczności jakie nam towarzyszą w związku z nią w najnowszej analizie BACG odsłaniają przed nami autorzy opracowania pt. Reklama i jej wpływ na konsumentów prof. nadz. dr hab. Klaudia Cymanow-Sosin oraz dr Piotr Cymanow.
Poniżej kilka ciekawych fragmentów analizy:
Reklama jest nie tylko narzędziem marketingu, ale istotną częścią komunikacji społecznej rozumianej jako umiejętność porozumiewania się z ludźmi i ich przekonywania.
Mimo że towarzyszy ona ludzkości od momentu, kiedy powstał rynek i narodziła się konkurencja, dopiero w czasach nowożytnych, za sprawą masowej produkcji i rozwoju mediów masowych – prasy, radia, telewizji i Internetu – zyskała na znaczeniu i stała się podstawowym narzędziem w walce o klienta. Jest ona ważnym elementem przestrzeni semiotycznej we współczesnej kulturze.
(…)
Co jakiś czas, nawet nieświadomi tego faktu, odbiorcy poddają się reklamie, gdy ta nakłania ich do określonego sposobu postępowania, zachęca do pod- jęcia lub zmiany decyzji, stwarza nowe potrzeby lub wyzwala pragnienia. Warto bacznie obserwować zmiany, jakie zachodzą pod jej wpływem, bowiem jest dziś jednym z najbardziej ekspansywnych przekazów. Dokładność, efektowność, równoczesność i powtarzalność powodują, że przekaz ten w istotny sposób wpływ.
(…)
Świat konsumpcji zapełnił się wszelakimi produktami, które łatwiej jest wyprodukować niż sprzedać. Towary są do siebie podobne, a użytkownicy doskonale znają ich cechy. Twórcy muszą dziś walczyć o klientów, kształtując w nich nowe potrzeby i rozbudzając pragnienia. Reklama nie jest już tylko formą informacji czy nachalnej perswazji. Dziś towarzyszy jej najczęściej przymiotnik sophisticated. Aby spełniać wymóg funkcjonalności, musi być oryginalna.
(…)
Ostatecznie reklama nie tylko kształtuje preferencje zakupowe, ale też wzmacnia dokonany wybór – poprzez działania posprzedażowe, storytelling czy budowanie tożsamości wokół marki. Konsument chce wierzyć, że dokonał dobrej decyzji – a reklama mu w tym skutecznie pomaga. Decyzje zakupowe są więc efektem kombinacji racjonalnych i emocjonalnych procesów, kształtowanych przez osobiste potrzeby, wpływy społeczne i kulturowe oraz strategie marketingowe. Reklama odgrywa kluczową rolę nie tylko w informowaniu, ale przede wszystkim w tworzeniu emocjonalnego i poznawczego środowiska sprzyjającego zakupowi.
Zapraszamy do lektury!
Opracowanie dostępne jest pod linkiem:
/red/
Analiza powstała w ramach aktywności Biura Analiz Centrum Grabskiego, którego powstanie sfinansowano w ramach realizacji zadania: „Edukacja społeczno-ekonomiczna wraz ze strukturalnym wsparciem dla Biura Analiz Fundacji Centrum im. Władysława Grabskiego” ze środków Narodowego Instytutu Wolności- Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO Priorytet 4. Zadanie realizowano w latach 2023-2024.